پالت

 

 

پالت پلاستیکی  : صفحات تختی که کالاها را روی آن می چینند  و توسط دستگاه های حمل و نقل همچون لیفتراک جا به جا می کنند و یا بر روی قفسه های موجود در انبار قرار میدهند ( قفسه بندی پالت راک ) . تقریبا تمامی کارخانجات تولید کننده کالا برای نگهداری و جابه جایی نیاز به پالت دارند. البته برخی هنوز هم از پالت چوبی استفاده می کنند، اما خوب است بدانید که پالت های چوبی علاوه بر آسیب بر محیط زیست و خطرات احتمالی برای کارگران ، خیلی زود از چرخه مصرف خارج می شوند .

استاندار سازی پالت موضوعی است که در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. با پالت های استاندارد حمل و نقل کالاها در سطح بین المللی و بین قاره ای راحت تر بوده و نیازی نیست برای کانتینر های جاده ای یا کشتیرانی باکس های کالاها را باز و مجدد بسته بندی کنیم. در بهترین شرایط محصولات از اولین بسته بندی در ابتدای خط تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده احتیاجی به بازگشایی نخواهند داشت. در حال حاضر دو نوع استاندارد برای ابعاد پالت وجود دارد که استاندارد ایزو 6780 در میان کشورهای آسیایی و استاندارد EUR در میان کشورهای اروپایی بیشتر رواج دارد. 

پالت را می توان به روش های مختلفی گروه بندی کرد. جنس پالت، کاربرد پالت، اندازه پالت و ... متفاوت است و می توان با هر کدام از این پارامترها پالت های پلاستیکی را دسته بندی کرد. از نظر جنس و مواد اولیه پالت ها به 3 دسته چوبی، پلاستیکی و فلزی تقسیم بندی می شوند. از نظر کاربرد می توان پالت ها را به باکس پالت و پالت بلوکی تقسیم کرد. باکس پالت ها دارای کناره های بلند بوده و مثل جعبه هستند و برای نگهداری و حمل و نقل کالاهایی استفاده می شوند که نیاز است از اطراف مورد محافظت قرار گیرند. پالت های بلوکی توسط جک پالت می توانند به راحتی جابه جا شده و استحکام خوبی نیز دارند. پالت های پلاستیکی قابل بازیافت نیز می باشند و عمر طولانی تری نسبت به نوع چوبی دارند. پالت ها را می توان با توجه به میزان تحمل بار نیز تقسیم بندی کرد. بعضی انواع پالت تحمل بار پیش از 6 هزار کیلوگرم را دارند و بعضی دیگر حداکثر 300 کیلوگرم بار را می توان روی آن قرار داد

نوشته های اخیر

دسته بندی ها